Google обяви, че изображенията във файлов формат AVIF вече ще могат да се показват в Google Search и Google Images, включително във всички платформи, които използват данни от Google Search. Този формат ще намали драстично размерите на изображенията и ще подобри резултатите на Core Web Vitals, особено на Largest Contentful Paint.
Как AVIF може да подобри SEO
Първата стъпка от ефективната SEO оптимизация е обхождането и индексирането на страниците. Всичко, което намалява размера на файловете и ускорява визуализацията на уеб страниците, ще помогне на търсачките да стигнат по-бързо до съдържанието и ще подобри броя на обхожданите страници.
В документацията за бюджета за обхождане на Google се препоръчва увеличаване на скоростта на зареждане и визуализиране на страниците като начин да се избегне получаването на предупреждения „Hostload exceeded“.
Също така се казва, че по-бързото зареждане позволява на Googlebot да обхожда повече страници:
Подобряване на ефективността на обхождане на сайта Ви
Претърсването от Google е ограничено от трафика, времето и наличието на екземпляри на Googlebot. Ако сървърът ви отговаря на заявките по-бързо, може да успеем да обходим повече страници на сайта ви.
Какво е AVIF?
AVIF (AVI Image File Format) е следващо поколение файлов формат за изображения с отворен код, който съчетава най-доброто от файловите формати за изображения JPEG, PNG и GIF, но в по-компресиран формат за по-малки файлове на изображенията (с 50 % за формата JPEG).
Той поддържа прозрачност като PNG и фотографски изображения като JPEG, но с по-високо ниво на динамичен обхват, по-дълбоко черно и по-добра компресия (което означава по-малки размери на файловете). AVIF дори поддържа анимация като GIF.
AVIF срещу WebP
AVIF обикновено е по-добър файлов формат от WebP по отношение на по-малкия размер на файловете (компресия) и качеството на изображението. WebP е по-добър за изображения без загуби, при които поддържането на високо качество независимо от размера на файла е по-важно.
Поддържа ли се AVIF?
Понастоящем AVIF се поддържа от браузърите Chrome, Edge, Firefox, Opera и Safari. Не всички системи за управление на съдържанието поддържат новият формат. WordPress обаче го поддържа. Що се отнася до CDN, Cloudflare също вече има поддържа.
Текущото използване на AVIF в сайтовете е 0,2%, но сега, когато той е достъпен за търсене в Google, очаквайте този процент да нарасне. Изображенията в този формат вероятно ще се превърнат в стандартен формат, тъй като високата му компресия ще помогне на сайтовете да се представят много по-добре, отколкото в момента с форматите JPEG и PNG.
Изследване, проведено през юли 2024 г. от Joost de Valk (основател на Yoast), установи, че не всички платформи за социални медии поддържат този тип файлове. Той установи, че LinkedIn, Mastodon, Slack и Twitter/X в момента не поддържат AVIF, но Facebook, Pinterest, Threads и WhatsApp го поддържат.
AVIF изображенията са автоматично индексируеми от Google
Според съобщението на Google не е необходимо да се прави нищо специално, за да могат да се индексират изображенията в новия формат.
„През последните години AVIF се превърна в един от най-често използваните формати за изображения в интернет. Щастливи сме да обявим, че той вече е поддържан тип файл в търсачката на Google, както за Google Images, така и за всяко място, което използва изображения в търсачката на Google. Не е необходимо да правите нищо специално, за да бъдат индексирани вашите файлове от Google.“