Мобилна SEO оптимизация: Съвети и инструменти за повишаване на мобилното класиране

Мобилна SEO оптимизация: Съвети и инструменти за повишаване на мобилното класиране
  • /
  • 16 октомври 2024
  • /
  • SEO

Извършването на SEO оптимизация за мобилни устройства е различно от това за настолни компютри. Трябва да обърнете внимание на някои детайли, ако искате WordPress сайтът Ви да се появява напред в резултатите от търсенето на смартфони и таблети.

Но в какво точно се състои разликата? И как можете да гарантирате, че SEO оптимизацията за мобилни устройства на Вашия сайт е на ниво?

Точно на тези въпроси ще отговорим в тази публикация. По-долу ще Ви предоставим подробна дефиниция на мобилната SEO оптимизация, защо е важна и по какво се различава от „нормалната“ оптимизация за търсачки. След това ще разгледаме подробен контролен списък за пълно оптимизиране на сайта Ви за мобилно търсене, както и полезни инструменти, които да Ви помогнат в това.

Какво е мобилна SEO оптимизация?

Нека започнем с определенията. Както вече беше споменато, мобилната SEO оптимизация означава оптимизиране на сайта Ви за добро класиране при търсене, извършвано на мобилни устройства. Тя е от значение за успеха на Вашия сайт по няколко причини.

Значението на мобилната SEO оптимизация

Хората използват мобилни устройства за сърфиране в интернет повече от всякога. Всъщност, над 60% от онлайн трафика вече идва от телефони и таблети.

Диаграма на трафика от настолни и мобилни устройства и таблети

Това включва и търсенето. През 2021 г. 63% от посещенията на търсачките ще бъдат от мобилни устройства. Тази цифра вероятно вече се е увеличила и вероятно е по-висока в различни части на света. Това се отнася и за електронната търговия, където над 40% от хората казват, че предпочитат да пазаруват изцяло от мобилен телефон – от проучването до покупката.

И така, още от самото начало SEO оптимизацията за мобилни устройства е от значение, тъй като по-голямата част от потенциалните посетители на сайта използват телефони и таблети. Пренебрегването им и техните нужди е рисковано бизнес решение.

Нещо повече, поради това развитие Google започна да преминава към индекс, ориентиран към мобилните устройства – процес, който беше завършен през 2023 г.

Блогът на Google за уебмастъри обявява, че първото мобилно индексиране е завършено

Това означава, че търсачката използва мобилната версия на WordPress сайта Ви, за да определи как да го класира, включително за резултатите от търсенето с настолни компютри. Единственото изключение е, когато имате отделни URL адреси за мобилната и настолната версия на сайта си. Ще обсъдим тази практика подробно по-долу.

Важното обаче е, че сайт, който не е оптимизиран за резултатите от мобилното търсене, обикновено трудно се класира добре.

SEO за мобилни устройства срещу SEO за настолни компютри

И така, какви са основните разлики в извършването на SEO оптимизация за мобилни устройства и за настолни компютри? Те се свеждат до няколко ключови фактора:

  • Използваемост – екраните на мобилните устройства са по-малки и дизайнът Ви трябва да се адаптира към това. WordPress сайтът Ви трябва да остане четлив, да може да се управлява с докосване и като цяло да осигурява добро потребителско изживяване, включително бързо зареждане.
  • Ключови думи – Много от мобилните търсения се извършват в движение и често имат местно предназначение и/или се извършват с гласови команди. Това променя ключовите думи, към които трябва да се насочите.
  • Външен вид на търсенето – Резултатите от търсенето изглеждат различно на мобилни устройства и трябва да знаете как да направите така, че страниците Ви да се открояват там.

Ако не вземете предвид тези разлики, рискувате да отблъснете мобилните потребители. Затова нека поговорим за това как да избегнете това.

Най-добри практики за мобилна SEO оптимизация: Kонтролен списък

Готови ли сте да оптимизирате сайта си за резултатите от мобилното търсене? Тогава нека да започнем.

1. Извършване на мобилен SEO одит

Първата стъпка е да разберете колко добра или лоша е мобилната SEO оптимизация на WordPress сайта Ви в момента. Наличието на ясна представа за статуквото улеснява предприемането на целенасочени действия за подобрение.

Едно от нещата, които можете да направите, е да влезете в Google Analytics и да сравните миналогодишния трафик от мобилни устройства с тазгодишния.

Мобилен трафик на годишна база в Google Analytics

Ако той намалява, докато общият трафик се увеличава, това може да означава, че SEO оптимизацията Ви за мобилни устройства се нуждае от допълнителна работа.

Google Analytics също така Ви позволява да сравнявате поведението на потребителите на мобилни и настолни устройства на отделни страници, като например процент на отпадане и време на престой.

Сравняване на трафика на мобилни и настолни страници в Google Анализ

Значителните разлики могат да сочат проблеми, които трябва да се отстранят.

В конзолата за търсене на Google можете да направите подобни сравнения за процента на кликванията, импресиите, кликванията и ранга на търсене.

Сравнение на мобилната и настолната версия на Google Search Console

Друга важна стъпка е да използвате инструмент за тестване на удобството за мобилни устройства, като този на Bing.

Тест за мобилна съвместимост на Bing

Той ще Ви информира за проблеми на страниците Ви, като например текст, който е твърде малък, за да се чете на по-малки екрани, ако елементите са твърде близо един до друг, за да се използват чрез докосване, и т.н.

2. Използвайте дизайн, удобен за мобилни устройства

Имате три основни начина да адаптирате дизайна на сайта си към по-малките екрани.

1. Отзивчив дизайн

Това е решението, препоръчано от Google. При него потребителите на мобилни устройства и на настолни компютри имат достъп до страници с едно и също съдържание, като използват един и същ URL адрес. Дизайнът автоматично се адаптира към по-малките екрани с помощта на CSS.

Отзивчив дизайн

Този метод има редица предимства, а именно:

  • Всички промени, които правите в страницата, ще бъдат автоматично приложени за всички потребители.
  • Не е необходимо да филтрирате и пренасочвате мобилния трафик (което може да намали времето за зареждане).
  • Така се запазва бюджетът за обхождане на сайта Ви, тъй като има само една страница за проверка.
  • Всичко това прави тази версия най-удобна за потребителите и за SEO. Тя се е превърнала и във фактически стандарт.

2. Динамично сервиране

При този метод съдържанието на страницата се доставя в един и същ домейн, но HTML маркерът се променя динамично в зависимост от вида на устройството, което сървърът открива.

Отзивчив дизайн срещу динамично сервиране

Този метод също се нуждае само от един URL адрес и дори Ви позволява да създавате различни дизайни за различни устройства. Например можете да преместите част от съдържанието за мобилни устройства в табове и акордеони, за да спестите място.

От друга страна, динамичното сервиране е технически по-сложно и малко по-известно с това, че понякога предоставя на потребителите грешна версия на сайта за техните устройства.

3. Отделни URL адреси за мобилни и настолни устройства

Третият вариант е да имате два различни URL адреса за двете версии на сайта си, например „yoursite.com“ и „m.yoursite.com“. И тук потребителите се пренасочват автоматично в зависимост от устройството, което използват.

Тази настройка Ви позволява да администрирате всяка версия на сайта поотделно. Не се налага да се справяте с условен CSS и можете да оптимизирате всяка версия за нейната цел.

Въпреки това тази конфигурация е доста сложна за настройка и поддръжка. Трябва да добавите тагове rel=“canonical“ и rel=“alternate“ към всяка от страниците си, за да може Google да ги индексира правилно. В противен случай може да възникнат проблеми с дублираното съдържание. Също така трябва да се уверите, че цялото съдържание е еднакво и в двете версии, включително съвпадащи мета тагове, структурирани данни, ALT тагове и др.

Затова препоръката е ясна: придържайте се към адаптивния дизайн. Понастоящем всички теми на WordPress трябва да са адаптивни по подразбиране, така че ако използвате такава, която е правилно поддържана, вече би трябвало да сте добре.

3. Подобрете техническата си SEO оптимизация

Правилната техническа SEO оптимизация, т.е. да се уверите, че търсачките могат лесно да обхождат и индексират Вашия WordPress сайт, обикновено е предпоставка за добро класиране. Това не е по-различно и при мобилната SEO оптимизация. Ето какво означава това:

  • Уверете се, че сайтът Wи е достъпен за обхождане.
  • Използвайте SSL/HTTPS, за да криптирате трафика на сайта си.
  • Използвайте подходяща за SEO структура на URL адресите и йерархия на сайта.
  • Използвайте правилно вътрешните връзки и елиминирайте грешките 404.
  • Създайте и изпратете карта на сайта в инструментите за уеб администратори.
  • Оптимизирайте файла robots.txt.
  • Инвестирайте в защита от зловредни кодове и достъпност.

Специфичното за техническата SEO оптимизация за мобилни устройства е да не блокирате достъпа на Google до ресурсите на сайта. По този начин Google не може да разбере дали сайтът Ви е удобен за мобилни устройства, което може да доведе до изключването ви от индекса.

4. Приоритизирайте ефективността на мобилните сайтове

Скоростта е от първостепенно значение, когато става въпрос за мобилна SEO оптимизация. Мобилните връзки често са по-бавни, а скоростта на зареждане е част от изживяването на страницата, което Google използва като сигнал за класиране. Те дори въведоха редица показатели специално за измерване на потребителското изживяване по време на зареждането на страницата, наречени Core Web Vitals.

Как можете да направите мобилния си сайт възможно най-бърз?

Първата стъпка е да тествате скоростта на сайта си, например с PageSpeed Insights, тъй като той измерва поотделно производителността на десктопа и мобилните устройства (повече инструменти можете да намерите тук).

Резултати от анализа на Pagespeed Insights

Инструментът ще Ви даде и подробен списък с проблеми и практически начини за отстраняването им.

Диагностика и съвети за оптимизация на Pagespeed Insights

Стандартните начини за справяне с проблемите с производителността включват кеширане, минимизиране на CSS и JavaScript файловете или използване на мрежа за доставка на съдържание (CDN). Кои корекции са приложими за Вашия WordPress сайт зависи от конкретния случай.

Ако смятате, че тези задачи надхвърлят възможностите Ви, можете да използвате плъгин за ефективност като WP Rocket. Ето какво може да Ви помогне да приложите в сайта си:

  • Лениво зареждане на изображения и видеоклипове.
  • Минимизирайте и отложете ресурсите, които блокират визуализацията.
  • Предварително зареждане на кеш, връзки, външни файлове и шрифтове.
  • Оптимизиране на базата данни.

Освен това удобният за потребителя интерфейс позволява много лесно да включвате и изключвате всяка от тези функции.

Потребителски интерфейс на WP Rocket

Нещо повече, WP Rocket прави много оптимизации автоматично веднага след като го активирате. Примерите включват кеширане в браузъра и сървъра (със специален кеш за мобилни устройства), GZIP компресия, оптимизация за изображенията над „сгъвката“ (тъй като те обикновено са LCP елемент) и др. В резултат на това WordPress сайтът Ви става по-бърз автоматично след активиране на приставката без никакво действие от Ваша страна.

Друг много важен фактор за ефективността на мобилните устройства е оптимизацията на изображенията. Това означава да направите изображенията си възможно най-малки и с подходящ файлов формат, да ги компресирате и да регулирате размера им според това колко големи се появяват на страницата.

5. Извършване на проучване на ключови думи за мобилни устройства

Може би ще се изненадате да чуете, че ключовите думи за мобилни устройства и за настолни компютри не са едни и същи. И все пак, както бе споменато по-рано, потребителите на мобилни устройства търсят по различен начин от хората на настолни компютри.

По-вероятно е потребителите на мобилни устройства да използват гласово въвеждане под формата на виртуален асистент като Siri или просто чрез функция за диктуване. Техните фрази за търсене обикновено са по-разговорни, например: „Какво мога да направя, за да зареди по-бързо моят сайт?“ срещу „Увеличаване на скоростта на сайта“. Те също така често включват местни термини за търсене, като например „близо до мен“ или името на квартала, в който се намират.

Ето защо за мобилната Ви SEO оптимизация е изключително важно да включите такива ключови думи в съдържанието си. Например, можете да използвате разговорни ключови думи като заглавия. Освен това обърнете внимание на нашите съвети за локална SEO оптимизация за мобилни потребители по-долу.

6. Направете съдържанието си удобно за мобилни устройства

Освен използването на правилните ключови думи и удобния за мобилни устройства дизайн, самото съдържание трябва да бъде приятно за ползване от мобилни устройства. Важен фактор тук е четливостта на по-малките екрани. Ето няколко съвета за това:

  • Използвайте добър размер на шрифта – Направете текста достатъчно голям (поне 16px) и му придайте достатъчен контраст с фона.
  • Включете бяло пространство – осигурете пространство за дишане около текста с достатъчна височина на реда и полета между параграфите и изображенията.
  • Съкратете въведението – Посетителите на мобилни устройства няма да видят голяма част от текста, когато попаднат на страниците Ви. Трябва да ги привлечете веднага, така че направете важните точки предварително и намалете размера на заглавните изображения, за да намалите нуждата от скролиране.
  • Съкратете абзаците – на телефоните абзаците изглеждат по-дълги поради по-малкото пространство. Затова ограничете броя на изреченията и ги съкращавайте.

Пример за добра четивност при мобилни устройства

Освен това, избягвайте други практики, които отблъскват потребителите. Често срещан проблем са изскачащите прозорци за мобилни устройства, които често са трудни за затваряне и могат да обхванат целия екран. Google има специфични правила за тях, които трябва да спазвате, за да избегнете наказания.

Примери за различни видове известия на екрана

7. Оптимизирайте външния вид на мобилното търсене

След това трябва да направите така, че страниците Ви да изглеждат привлекателни в резултатите от мобилното търсене. Това може да увеличи броя на кликванията (CTR), което е положителен сигнал за класиране.

Два от основните Ви инструменти за това са заглавният таг и метаописанието – двете неща, които се появяват на най-видно място в страниците с резултати на търсачките (SERP).

Заглавие и мета описание при резултатите от мобилното търсене

Най-добрият начин да ги оптимизирате в WordPress е да използвате SEO плъгин като Rank Math. Той не само Ви дава лесен начин да персонализирате тази информация за Вашите публикации и страници, но също така разполага с предварителен преглед и показатели. По този начин можете да се уверите, че заглавието и описанието не са прекалено дълги и не се отрязват.

Персонализиране на SEO заглавието и мета описанието в rank math

Погрижете се заглавията и описанията Ви да са уникални, да описват точно съдържанието на страницата, да включват основната ключова дума (в началото на заглавието) и да съдържат призив за действие или предложение за стойност в описанието.

Между другото, резултатите от търсенето на мобилни устройства могат да съдържат повече символи, отколкото тези на настолни компютри. Така че, ако при одита си установите, че по-голямата част от трафика идва от телефони и таблети, помислете дали да не се възползвате от допълнителното пространство, за да поместите повече информация. Дори и да бъдат отрязани на десктопа, това може да си струва заради CTR за мобилни устройства.

8. Използвайте структурирани данни и маркиране на схеми

Друг начин да се откроите в резултатите от търсенето са структурираните данни. Те Ви позволяват да показвате допълнителна информация, като например рейтинги, изображения и други елементи на страниците си.

Пример за структурирани данни в резултатите от търсенето

Тези така наречени rich snippets могат да помогнат за привличането на повече кликвания. Освен това те заемат повече място в резултатите от търсенето, особено при мобилните устройства, което прави страниците Ви по-забележими.

Пример за богати фрагменти в резултатите от мобилното търсене

Начинът, по който можете да добавите това към съдържанието си, е чрез маркировката Schema. Тя съществува за различни типове съдържание, като например публикации в блогове, новини или рецепти. За сайтове, използващи WordPress, най-лесният начин да добавите маркировка Schema е като използвате плъгин като Schema или Rank Math.

9. Направете локална мобилна SEO оптимизация

Както беше споменато, много мобилни търсения са свързани с местоположението. Ако Wашият сайт и бизнес зависят от това дали хората ще Wи намерят в реалния живот, трябва да се ангажирате с локална SEO оптимизация за мобилни потребители.

Ето кои са най-важните стъпки:

  • Заявете бизнеса си в Google – с напълно попълнен и активен бизнес профил в Google е по-вероятно да се появите като препоръка директно в резултатите от търсенето (в „местния пакет от три точки“).
  • Включете местни ключови думи в сайта си – например посочете местоположението на бизнеса си, квартала или близка забележителност. По този начин можете да се показвате при заявки за местно търсене.
  • Разработете стратегия за онлайн отзиви – Онлайн отзивите са изключително важни за местното търсене. Уверете се, че насърчавате отзивите и реагирате професионално на всички публични отзиви.

Трябва ли да използвате AMP за мобилна SEO оптимизация?

AMP е съкращение от „Accelerated Mobile Pages“ (ускорени мобилни страници) – технология, въведена от Google през 2015 г. Нейното опростено HTML маркиране помага на мобилните страници да се зареждат изключително бързо.

Когато се появи за пръв път, хората се възползваха от него с надеждата, че Google ще класира благоприятно страниците с AMP. Въпреки това досега се е стигнало до консенсус, че в повечето случаи не си заслужава. AMP ограничава функционалността на страниците, прави дизайна им много сходен и задържа посетителите в Google, вместо да ги води към Вашия сайт.

Затова вероятно не трябва да се притеснявате.

Инструменти за мобилна SEO оптимизация, които улесняват работата Ви

Вече споменахме няколко инструмента за мобилна SEO оптимизация в рамките на това ръководство. Нека разгледаме тях и няколко допълнителни възможности за избор още веднъж:

  • PageSpeed Insights – анализирайте производителността на страниците специално за мобилни устройства (както и за настолни компютри) и получавайте целенасочени съвети за подобрения, включително Core Web Vitals.
  • Google Analytics – Сравнете важни показатели за ангажираност на посетителите на мобилни и настолни сайтове.
  • Google Search Console – Вижте как се сравняват резултатите от търсенето в мобилната и десктоп версията на сайта Ви.
  • Semrush – Предлага редица функции за анализиране на ефективността на мобилната SEO оптимизация и извършване на специфични за мобилните устройства проучвания на ключови думи.
  • Ahrefs – Подобно на Semrush, предоставя информация за класирането при мобилно търсене, ефективността на ключовите думи за мобилни устройства и проследява специфични за мобилните устройства SEO показатели, като трафик и обратни връзки.
  • Rank Math – Не само Ви позволява да контролирате таговете на заглавията и метаописанията на Вашите страници, но има и специален модул за локална SEO оптимизация.

Мобилна SEO оптимизация: Започнете да се класирате в търсачката още днес!

Оптимизирането на WordPress сайта Ви за мобилна SEO оптимизация вече не е по избор – то е задължително. Мобилните устройства продължават да доминират в онлайн търсенията и да влияят върху поведението на потребителите. Ето защо осигуряването на възможност на сайта Ви за мобилно търсене е от ключово значение за поддържане на неговата видимост.

Можете да направите много – от подобряване на мобилната използваемост и техническата пригодност до фокусиране върху локалното и гласовото търсене. Като следвате най-добрите практики и използвате правилните инструменти, сте на път да посрещнете нуждите на мобилните потребители и да подобрите представянето на сайта си в резултатите от мобилното търсене.

Не забравяйте, че ефективността на сайта е основна част от пъзела! Ако имате нужда от помощ в тази област, опитайте с WP Rocket.

WordPress сайта Ви има нужда от OnPage SEO оптимизация?

SEO оптимизацията на WordPress сайта Ви е полезна, защото подобрява видимостта в търсачките, което увеличава органичния трафик и привлича повече посетители. Добре оптимизираният сайт се класира по-високо в резултатите от търсенето, което увеличава шансовете за достигане до целевата аудитория.

Още полезни публикации

Уязвимост с висока степен на сериозност в популярен плъгин за архивиране на WordPress позволява на неупълномощени атакуващи да се възползват от грешката. Уязвимостта е оценена с 8,8 от 10. UpdraftPlus: WP Backup & Migration Plugin Уязвимостта засяга популярният плъгин за WordPress UpdraftPlus, който е инсталиран в над 3 милиона сайта. UpdraftPlus се предлага в безплатна […]

Мат Муленвег обяви пауза в услугите, предлагани от WordPress.org, която засяга добавянето на плъгини и теми, публикуването на отзиви и добавянето на снимки в директорията. Той предлага да продължи да предоставя тези услуги на WP Engine, като се позовава на неотдавнашната съдебна заповед срещу него и Automattic, която го принуждава да предлага „безплатен труд и […]

Позволете ни да Ви помогнем!

Ние ще се грижим за Вашия WordPress сайт, за да можете Вие да се грижите за своя бизнес!

Абонирайте се за нашия email бюлетин, за да получавате полезни статии и информация за това как да направите WordPress сайта си по-добър и за предлаганите от нас услуги и промоции. Обещаваме да не Ви спамим!

© 2025 WPSupport.bg - All-in-One поддръжка за Вашия WordPress сайт.