Препоръчаните фрагменти (Featured Snippets) са сред най-ефективните тактики за SEO оптимизация, които можете да използвате, за да увеличите органичния трафик към сайта си. Точно поради тази причина почти всеки маркетолог, който е наясно с важността на препоръчаните фрагменти, иска да приложи тази стратегия в своето съдържание.
Представените откъси представляват кратка информация, която съдържа директни и информативни отговори на конкретни заявки за търсене, и са чудесен начин да покажете на потребителите, че съдържанието Ви е ценно, и да помогнете на сайта си да изглежда по-надежден.
Макар всичко това да звучи чудесно, истинският въпрос е – как да оптимизирате успешно Вашия WordPress сайт за препоръчаните фрагменти? Всъщност има различни стратегии, които можете да използвате, за да приложите препоръчаните фрагменти на Вашия WordPress сайт, и ще споделим някои от най-ефективните от тях. Също така ще разгледаме по-подробно какво представляват препоръчаните фрагменти и ще изброим някои от най-често срещаните видове:
Какво представляват Препоръчаните фрагменти и каква е ползата от тях?
Препоръчаните фрагменти са откъси от страници, които обикновено се появяват в горната част на SERP и се показват във формат, който ги отличава от другите резултати от търсенето. Основната цел на препоръчаните фрагменти е бързо и директно да отговорят на въпроса в заявката за търсене и да предоставят на потребителите точно това, от което се нуждаят, в резултатите от търсенето в Google. Ако искат да научат повече за темата, те могат просто да кликнат върху URL адреса, разположен под фрагмента, който ще ги отведе до въпросната страница или публикация.
Ето един пример за това как може да изглежда препоръчаният фрагмент на Google:
Ако погледнете само тази снимка, вероятно ще разберете, че през цялото време сте знаели какво представляват препоръчаните откъси – просто не сте знаели, че те се наричат така. Работата е там, че всеки път, когато търсите нещо в Google, той се опитва да Ви предостави фрагмент, който ще отговори на въпроса Ви по най-добрия възможен начин. Както вече споменахме по-горе, този отговор също така ще бъде форматиран по различен начин в сравнение с всички останали резултати, за да изпъкне по-добре. По този начин е лесно да се разбере защо появата на Вашето съдържание под формата на препоръчан фрагмент може да бъде от полза за Вашия WordPress сайт.
Потребителите не само ще бъдат по-склонни да кликнат върху връзката Ви и да прочетат повече информация по темата директно на сайта Ви, но и този начин на показване в Google има потенциала да направи чудеса за Вашата репутация и цялостна надеждност. В края на краищата, ако съдържанието Ви се появи в резултатите като препоръчан фрагмент, потребителите ще го възприемат като надежден източник и ще Ви възприемат като експерт във вашата област.
Ето защо, когато съдържанието Ви съдържа полезна информация и е оптимизирано правилно, можете да спечелите:
- По-добра видимост на бранда
- Подобрен авторитет на сайта
- Качествен трафик
- Повече конверсии
- Повече резултати при гласово търсене
- SEO оптимизация
Някои от най-често срещаните типове препоръчани фрагменти
Макар да е вярно, че всички показани фрагменти представляват кратък, но информативен откъс от съответното съдържание, те могат да бъдат показвани в различни видове формати. Ето някои от най-често срещаните типове:
Параграф – известен още като „поле за дефиниция“, параграфът е фрагмент с обща дължина между 40 и 60 думи, предназначен да предостави на потребителите по-конкретно определение на тяхната заявка за търсене. В този смисъл това е най-често използваният тип показан фрагмент. Извадката от параграф обикновено отговаря на въпроси, които започват с думи като „кой“, „защо“, „прави/не прави“, „как да“ и т.н.
- Номериран списък – този тип показан фрагмент се използва най-често за предоставяне на стъпки от ръководство „стъпка по стъпка“ или друго съдържание с инструкции, като например рецепта или статия „как да“. Този показан фрагмент може да се използва и за представяне на списъци с препоръчани инструменти, например. Номерираните списъци са чудесни, за да накарат хората да кликнат върху сайта Ви, тъй като най-често хората трябва да разгледат повече от съдържанието, съдържащо номериран списък, за да се запознаят по-подробно с него.
- Списък с булети – ако искате да изброите различни видове информация (съвети, препоръки и т.н.) за потребителите, но редът, в който ги изброявате не е от особено значение, можете да използвате списък с булети. Например, списък с най-добрите инструменти може да бъде представен и в списък с булети, ако не се предполага, че ще бъде представен в реда от най-доброто към най-лошото.
- Таблица – Извадката тип таблица обикновено се формира от Google, когато трябва да се сравнят различни части от данни. Това могат да бъдат различни цени, проценти, проценти, размери и т.н.
- Видео – ако използвате (или възнамерявате да използвате) видеомаркетинг за популяризиране на бранда или бизнеса си, препоръчаните откъси от видеоклипове са подходящи. Един от начините, по които можете да направите така, че видеоклиповете да се появяват като препоръчан фрагмент, е да създадете специфична за видеото схема, което е възможно да се направи с помощта на един от наличните плъгини за богати фрагменти (повече за това по-късно).
Препоръчани фрагменти срещу Богати резултати
Друг вид резултати, които могат значително да увеличат органичния трафик към Вашия WordPress сайт и понякога се използват взаимозаменяемо с препоръчаните фрагменти, са богатите резултати. Богатите резултати или rich snippets съдържат повече данни от featured snippet, например повече текст и изображения. Тези резултати се появяват като част от органичното търсене в горната част на SERP и се извличат от структурираните данни на страницата.
Богатите резултати са изключително полезни за трафика и SEO. За да се класира за rich snippet, страницата трябва да съдържа структурирани данни, като например Schema.org.
Ето няколко примера за богати резултати:
Често задавани въпроси – ако в сайта Ви има страница с често задавани въпроси или раздел с често задавани въпроси в някоя от страниците или публикациите Ви, можете да приложите схемата за често задавани въпроси към нея, за да може тя да отговаря на изискванията за фрагмент с често задавани въпроси. Това е фрагмент, който изброява няколко въпроса заедно с отговорите и по този начин предоставя незабавна стойност на потребителя, който е направил конкретно запитване.
Рецепта – Това е един от най-разпространените (и най-ценени!) видове фрагменти. Той показва селекция от най-предпочитаните рецепти заедно с важна информация като време за приготвяне, съставки, оценка и изображение.
Други популярни видове фрагменти включват:
- Продукт
- Курс
- Книга
- Събитие
- Статия
- Как да
- Работа
- Отзив
и още около дузина.
Как да оптимизирате Вашия WordPress сайт за Препоръчаните фрагменти
Поставянето на съдържанието Ви под формата на rich snippet на пръв поглед може да изглежда сложно. Все пак има много ефективни начини, по които можете да оптимизирате Вашия WordPress сайт и неговото съдържание и да убедите Google, че съдържанието Ви е достатъчно добро, подходящо и надеждно, за да бъде препоръчано като фрагмент.
Анализирайте конкуренцията си
За да изпреварите конкуренцията си и за да се появяват Вашите препоръчани фрагменти в SERP вместо техните, винаги трябва да се стремите да анализирате конкуренцията си и да разгледате стратегиите, които може би използват, за да класират съдържанието си като препоръчан фрагмент. Един от начините, по които можете да направите това, е да използвате инструмент за SEO (като Semrush например), да въведете URL адреса на конкурента и да анализирате ключовите думи (и групите ключови думи), които са му помогнали да получи препоръчан фрагмент. След това това, трябва да създадете списък с всички тези ключови думи и да ги подредите според обема им на търсене.
Това, на което трябва да обърнете специално внимание, са ключовите думи с малък обем на търсене. Тези видове ключови думи имат нисък трафик на търсене в Google, което означава, че ще имате по-малка конкуренция за тези ключови думи и по-големи шансове да получите препоръчан фрагмент за тях.
Съветваме Ви също така да разгледате видовете фрагменти, които конкуренцията Ви оценява по конкретни ключови думи. По този начин ще знаете точно върху кой тип (или типове) отрязъци трябва да се съсредоточите, за да можете да оптимизирате съдържанието си за него по най-бързия възможен начин.
Оптимизирайте съдържанието си за конкретни препоръчани фрагменти
След като научите за какви типове фрагменти трябва да се стремите да се класирате, е време да оптимизирате съдържанието си по начин, който ще накара Google да го разпознае като достатъчно подходящо и надеждно, за да го покаже на първо място като препоръчан фрагмент. Например, ако искате да оптимизирате съдържанието си така, че да се появява като тип фрагмент параграф, трябва да се уверите, че сте създали кратък текст с определение, който дава конкретен и ясен отговор по определена тема. В идеалния случай този фрагмент трябва да бъде дълъг между 40 и 60 думи, въпреки че отговорът Ви може да бъде по-дълъг в зависимост от разглежданата тема и от това колко взискателно е да предоставите отговора като цяло.
Друг начин, по който можете да улесните класирането за показания фрагмент тип параграфа, е да добавите заглавие преди параграфа, което започва с (и съдържа) въпросителни ключови думи, които се появяват в заявката за търсене на потребителя (като „Какво“, „Как“ и т.н.). Разбира се, самият параграф също трябва да съдържа ключови думи от заявката за търсене.
По подобен начин, ако искате да се класирате за фрагмент тип номериран списък или списък с булети, не забравяйте да включите тези видове списъци в страницата или публикацията си. Можете лесно да направите това, като разделите различните раздели на страницата си с помощта на тагове за заглавие. Тези тагове имат за цел да информират допълнително търсачките за основните теми на съдържанието Ви, което улеснява разбирането му. Като включвате различни заглавия в текста си, можете лесно да сигнализирате на Google, че сте създали собствени номерирани и подредени списъци, и да го накарате да ги покаже като препоръчан фрагмент в SERP.
Накратко, всичко се свежда до това да форматирате съдържанието си по начин, който да се доближава до типа на показания фрагмент, за който искате да се класирате. В общи линии, колкото повече се стараете съдържанието Ви да прилича на препоръчан фрагмент, толкова по-големи са шансовете Google да разпознае усилията Ви.
Уверете се, че се насочвате към ключови думи с дълги опашки
Дългите ключови думи представляват по-дълги и по-конкретни ключови фрази, които хората въвеждат при търсене. Тези видове ключови думи имат по-разговорно естество, поради което се използват широко и при оптимизацията за гласово търсене.
Ето един пример за основна, по-кратка ключова дума:
„Оптимизиране на уебсайта за търсачките“
Ето и пример за ключова дума с дълга опашка:
„Какви са най-добрите начини да оптимизирам сайта си за търсачките?“
Освен че оптимизирате съдържанието си за по-кратките ключови думи, които е по-вероятно да бъдат използвани от потребителите, трябва да се постараете да го направите и за дългите ключови думи (и техните вариации). Излишно е да казваме, че по този начин ще увеличите шансовете за класиране на съдържанието си в препоръчаните фрагменти.
За да научите кои дълги ключови думи трябва да включите в съдържанието си, препоръчваме да проверите полето „Хората също питат“ в резултатите от търсенето. Това поле се показва точно под препоръчания фрагмент в SERP. Можете да въведете основна ключова дума или ключова фраза, за която искате да се класирате, и след това да разгледате някои от допълнителните въпроси, които се появяват в полето „Хората също питат“. Тези въпроси обикновено съдържат някои варианти на дълги ключови думи, които хората също използват в своите заявки за търсене. Ето защо, можете да опитате да използвате някои от тези вариации, за да подобрите шансовете си да получите показан фрагмент и за тези ключови думи.
Винаги се стремете да създавате висококачествено съдържание
Това се разбира от само себе си, но за да увеличите шансовете на Google да разпознае съдържанието на WordPress сайта Ви като ценно, трябва да направите нещо повече от правилно форматиране, за да попадне то в препоръчаните фрагмент на Google. Освен че трябва да сте сигурни, че обхващате най-подходящата информация в съдържанието си, трябва да използвате кратки и лесни за четене изречения, както и да създавате съдържание, което като цяло е лесно за сканиране.
Освен това не бива да забравяте да предоставяте по-голяма стойност от тази на конкурентите си. Можете да направите това, като добавите някои уникални примери по дадена тема, включите някои статистически данни, добавите подходящи изображения и подходящи връзки и списъкът продължава.
Създаване на маркировка Schema в WordPress сайта Ви
И накрая, но не на последно място, за да увеличите шансовете си за получаване на позиция на препоръчан фрагмент в SERP, трябва да се уверите, че правилно прилагате маркировката Schema на WordPress сайта си. Маркировката Schema е вид метаданни, които предоставят повече информация за Вашето съдържание на търсачките. Това става чрез добавяне на слой от данни към различни части от съдържанието и тези данни обикновено се показват като богати резултати в SERP. С други думи, добавянето на Schema към съдържанието на сайта Ви ще помогне на Google да разбере какъв тип препоръчан фрагмент трябва да покаже, както и да го покаже правилно.
Schema също така ще Ви помогне да се класирате за богати резултат. Съществуват различни типове схеми за различните видове богати резултати – рецепта, събитие, отзив и т.н.
Структурираните данни са основно код, който предоставя допълнителна информация за Вашето съдържание. Тя е силно организирана и стандартизирана и помага на търсачките да разбират по-добре съдържанието. Когато съдържанието може да бъде ясно класифицирано от търсачките, то има много по-голям шанс да се класира по-високо или да бъде показано като богат резултат.
За да добавите маркировката Schema към WordPress сайта си, препоръчваме да използвате безплатната или платената версия на SEO плъгина Rank Math. Безплатната версия на този плъгин предлага поддръжка на най-често използваните типове rich snippet, като например статия, книга, колекция, курс, събитие, работа, музика, личност, продукт, рецепта и др. Освен всички тези схеми, платената версия на Rank Math позволява и генерирането и създаване на персонална схема.
След като приложите структурирани данни към съдържанието си, можете да проверите дали те работят и ако Google ги разпознае, можете да ги проверите и валидирате от самия Google или с помощта на Schema Validator.
Заключение
Получаването на препоръчан фрагмент в Google може да Ви даде значително предимство пред конкурентите Ви и да направи чудеса, когато става въпрос за повишаване на доверието в сайта Ви като цяло. Въпреки това може да се наложи да положите допълнителни усилия и да проявите търпение, за да успеете да оптимизирате своя WordPress сайт за препоръчани фрагменти. Просто не забравяйте да не изоставате от конкуренцията, да се стремите да създавате четивно, висококачествено съдържание, което е добре оптимизирано както за хората, така и за търсачките, и да не забравяте да добавите маркиране на схема към сайта си, за да гарантирате, че Вашите препоръчани фрагменти могат да се показват правилно в SERP. Просто бъдете упорити и трудът Ви в крайна сметка ще се отплати.